Abstract:
המטרה: לבחון דרכים פדגוגיות לשיפור הכשרתם הבין-תרבותית של עובדים סוציאליים. עיקרי הדברים: המאמר מציע את שיטת הראיון האתנוגרפי ככלי פדגוגי לשיפור הפרקטיקה הבין-תרבותית של סטודנטים לעבודה סוציאלית, לאור ההתגברות המתמדת בגיוון התרבותי של הפונים לשירותי הרווחה. בגישה המוצעת, סטודנטים עורכים ראיונות אתנוגרפיים עם אדם מקבוצת תרבות לא מוכרת ושונה, ויוצר בכך מפגש עם האחר. לאחר מכן, הם מנתחים את הראיונות ומשלימים מטלת כתיבה רפלקטיבית. מטלת הכתיבה שואפת לאפשר לסטודנטים לבחון בעין ביקורתית כיצד דימויו של האחר נבנה מבחינה חברתית ולחקור את השפעות יחסי הכוחות החברתיים והמעמדיים בהבניית האחר, העצמי ומערכת היחסים שבין השניים. הצגת השיטה הפדגוגית מלווה בסקירת ספרות מחקרית בנושא החינוך לעבודה סוציאלית רגישת תרבות. המאמר מבסס גישת הוראה חלופית ומשלימה התומכת בהתפתחות המקצועית של עובדים סוציאליים מתחילים, ברמת רגישותם התרבותית. הסבר מושג: אתנוגרפיה – מחקר המתאר באופן איכותי תופעות בחברה האנושית, על-סמך עבודת שדה.