Abstract:
המטרה: לבחון את האופן שבה ילדים שנחקרים בעקבות חשד לפגיעה והתעללות בהם מצד הוריהם מבנים את מושג ה"אהבה". הנבדקים: 82 ילדים שנחקרו בחקירה פורנזית באמצעות פרוטוקול הריאיון NICHD בעקבות חשד להתעללות מינית או גופנית מצד הוריהם. שיטת מחקר: נערך מחקר איכותני, במסגרתו הראיונות עברו ניתוחי תוכן על מנת לזהות את משמעותו של מושג האהבה בעבור הילדים הנחקרים. מן הממצאים 54 מן הילדים הופנו לחקירה בעקבות חשד להתעללות גופנית ו-28 בחשד להתעללות מינית, מתוכם 68 חשפו את אירועי ההתעללות לאדם מחוץ למשפחה בטרם התחילה החקירה הפורנזית, ו-14 חשפו אותו במהלך החקירה עצמה. הילדים הנחקרים התייחסו בעצמם ובאופן ספציפי לאהבה בשלושה הקשרים: הניסיון להסביר את אירועי ההתעללות; קשיים בתיאור מעשי ההתעללות; ובמסגרת תיאור התוצאות של חשיפת האירועים. בהמשך לכך, הילדים התייחסו למושג אהבה בתיאורם את אירועי ההתעללות כדרך שבה ההורים מראים להם אהבה, וכאשר הם רצו להגן על הוריהם מפני החוקר-מראיין. אהבה הועלתה על ידי הילדים גם כאשר הם רצו לבטא את הפחד שלהם מפני תוצאות חשיפת ההתעללות והפגיעה המשפטית האפשרית בהורים בעקבותיה. בנוסף, נמצא כי בכל המקרים שנותחו, החוקרים-מראיינים התעלמו מהשימוש של הילדים במושג אהבה ומהמשמעויות הטמונות בו. המחקר מראה כי תפיסותיהם של ילדים את מושג האהבה הינן מרכזיות במסגרת היחסים שלהם עם הוריהם המתעללים וכי במהלכה של חקירה פורנזית יש להתייחס למשמעויות הטמונות במושג זה. הסבר מושג: פרוטוקול NICHD – מדריך ראיונות חקירה עם ילדים, קורבנות לכאורה להתעללות מינית. הפרוטוקול נועד לשפר את איכות הריאיון עם הילד על ידי הגברת השימוש של מראיינים באסטרטגיות של תשאול פתוח, כדי לעורר נרטיבים חופשיים, עשירים ומדויקים.