Abstract:
מטרה: לבחון את הכוחות המשפיעים על השיח הפוליטי הרב-תרבותי במסלולי ההכשרה לעבודה סוציאלית. נבדקים: 25 מרצים ומחנכים מתחום העבודה הסוציאלית. שיטה וכלי מחקר: הנבדקים השתתפו בראיונות עומק אשר בחנו את יחסם כלפי הדינמיקה הפוליטית במקצועם, תוך התמקדות בסביבות עבודה רב-תרבותיות. מן הממצאים: המונח רב-תרבותיות הומשג במונחים תאוריים, מעשיים וחברתיים-פוליטיים. המרואיינים נמנעו בדרך כלל מלבחון ולהתייחס לנושאים היכולים לבוא במגע עם היבטים פוליטיים בתחום העבודה הסוציאלית. ניתוח הראיונות הצביע על שלושה תהליכים באמצעותם הממד הפוליטי בחינוך לעבודת הרווחה מודר מהשיח המקצועי: העדפתה של תפיסת מיקרו על פני גישת המאקרו; הדרת ה"אחר", תוך השגת מידע עליו; וביסוס יחסי סכסוך בין קבוצות, מחוץ לגבולות השיח. הממצאים מלמדים על הכוחות המדכאים והמשתיקים את השיח הפוליטי במקצוע העבודה הסוציאלית הרב-תרבותיות.