Abstract:
מטרה: לבחון באמצעות חיבורים רפלקטיביים את ההטיות הסטראוטיפיות של סטודנטים לעבודה סוציאלית בהתייחסם ל"אחר". נבדקים: 83 סטודנטים לעבודה סוציאלית. שיטה וכלי מחקר: במסגרת לימודיהם, ביצעו הנבדקים את מבדק האסוציאציות IAT הבודק הטיות, דעות קדומות וסטראוטיפים חברתיים. הנבדקים נדרשו לאחר מכן לכתוב חיבורי רפלקציה המתארים את חוויותיהם מהמבדק. חיבורים אלו נותחו בשיטה איכותנית. מן הממצאים: המבדקים הציפו אצל הנבדקים את הטיותיהם הגזעניות והסטראוטיפיות, ובכך הוציאו אותם מאזורי הנוחות הרגשיים שלהם. ההתנסויות הרגשיות השליליות שליוו את ממצאי המבדק הובילו את הנבדקים להשתמש באסטרטגיות התמודדות שונות כגון דחיית מהימנותו של המבחן. גילויי המבדק העלו אצל הסטודנטים שהשתתפו במחקר תובנות אישיות ומקצועיות בכל הקשור למהות ההטיות החברתיות, הסטראוטיפים החברתיים והיכולת לשנותם. הנבדקים הציגו תפיסות שונות בכל הקשור לתפיסת היכולת לשנות את הסטראוטיפים החברתיים, על פני הרצף הקונסטרוקטיביסטי-אסנציאלסטי. הממצאים מלמדים כיצד ניתן להשתמש ב"פדגוגיית חוסר הנוחות" אותה הגה בולר, להגברת הרפלקטיביות הביקורתית בקרב עובדים סוציאליים העתידים לעבוד עם אוכלוסיות שונות.