Abstract:
מטרה: לבחון את תרומתו של צד שלישי לאיכות המפגשים הבין-קבוצתיים. נבדקים: 15 סטודנטים ערבים ישראלים ויהודים ישראלים, ו-15 סטודנטים גרמנים, שהשתתפו במפגשים בין-קבוצתיים בנושאי זהות. שיטה וכלי מחקר: 15 מהסטודנטים הישראלים השתתפו בראיונות עומק אשר בחנו את התנסויותיהם ותחושותיהם במפגשים. מן הממצאים: ניתוח הראיונות העלה שני מושגים מרכזיים: ייחודיות זהותית - של כל קבוצה בנפרד; ואוניברסליות – של גורמי זהות משותפים. במשך המפגשים מסגרו עצמם המשתתפים היהודים והערבים באמצעות שני מושגים אלו, בהתאם להקשר ולנושאי הדיון במפגשים. בנוסף, הנבדקים העידו כי לעיתים המשתתפים הגרמנים היוו מקור לשיקוף ואף מודל לחיקוי, אשר הקלו על השיח והיחסים בין בני הקבוצות המשוסעות. הממצאים מלמדים כי צד שלישי יכול לתרום למפגש בין קבוצות בסכסוך, תוך ריבוד זהויות ופירוק התפיסה הדיכוטומית "הם ואנחנו".